Kärnfria vindruvor

Jag har som gått och funderat på en sak ett tag som Carro sa i måndags.
Hon tog upp ämnet kärnfria vindruvor. Allt som växer måste ju växa från ett frö, en kärna eller någonting. Men hur kan då kärnfria druvor fortplanta sig? Stoppar man ner en hel vindruva i jorden och sen blir det druvor utav den? Det där har jag funderat på ett tag så jag tyckte att det var dags att kolla upp det där och jag tycker att jag fick ett riktigt bra svar från wikipedia.

Det var tydligen så att i alla vindruvor finns små, mjuka frön som heter embryon men i de kärnfria druvorna så slutar embryot växa innan det är fullväxt. Det kan ske helt naturligt men det finns också 2 sätt att påverka det. Antingen sprutar man på nått pollen som gör att särskillda celler saknas som behövs för att producera den nya kärnan men frukten runt omkring utvecklas ändå.
Sen kunde man även lura plantan att tro att en befruktning ägt rum genom att spreja på ett hormongrejs som egentligen produceras av kärnorna för att frukten ska växa men om man sprejar på det där så kan frukten växa utan att det finns någon kärna.
--

Man lär sig något nytt varje dag:)



Kommentarer

I told you not to push it.. Men när du lix har klickat dig in här så kan du ju passa på att skriva en rad till mig ;) :

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0